Amning i det offentlige rum er i den grad havnet på dagsordenen den seneste tid, og vi skal ikke mange år tilbage, før ammerøj var en kategori, tøjbranchen ikke fokuserede på. Oddervognen har snakket med MAMALICIOUS, der designer og producerer ammetøj, om tendencen for den positive accept af amning.

Da en dansk café i 2011 frabad sig amning, begyndte en offentlig og landsdækkende ammedebat for alvor at rulle. Efterfølgende begyndte flere restaurationer som modsvar at skilte med, at ammende mødre var velkomne hos dem. Både på den danske og internationale politiske scene har emnet været omdiskuteret, hvor bl.a. 45 stater i USA nu har en lovgivning, der giver kvinder ret til at amme på ethvert offentligt som privat sted.

Det typiske argument imod offentlig amning, er at det kan være blufærdighedskrænkende, og at der skal tages hensyn til personerne som er tilstede i samme rum. Modsvaret vil ofte være at amning er naturligt, og at det handler om at give sit barn mad, hvilket ikke bør kunne opfattes som stødende, eller seksuelt betonet på nogen måde.

Debatten har fyldt meget i diverse medier, og specielt på de sociale medier har privatpersoner og mediepersonligheder givet deres mening til kende. På Instagram ser vi fx at hashtagget #normalizebreastfeeding har over en halv million opslag, og der har herudover været protester som indebar synkronamninger og amme flash mobs.

Debatten viser at vi har ændret vores holdning til kvindekroppen og vores forestilling om hvad moderskab er, og at vi derfor i stigende grad ser amning med nye øjne. Det er et følsomt emne som kaster lys på noget der står alle mødre nært, nemlig at kunne dække det basale behov om at give sit barn mad, uanset tid og sted.